Jag måste börja bli aktiv....

Jag öppnade min KF i början av 2010. Vid öppnandet förde jag över de pengarna jag hade i en vanlig aktiedepå och sedan har jag månadssparat löpande. Jag har gjort aktieköp varannan till var tredje månad och har då fyllt på i befintliga innehav.

Jag har nu räknat lite på hur depån har utvecklat sig. I dagsläget ligger jag nästan precis +- noll. Jag kunde ju lika väl haft pengarna på ett sparkonto och inkasserat en bankränta utan risktagande.

Jag har haft mycket både privat och på jobbet de senaste två åren, så jag har inte tagit mig tid att följa marknaden speciellt bra, utan jag har mest suttit stilla i båten. Många gånger har jag tänkt att jag borde sälja, köpa eller omfördela portföljen. Som exempel har jag Ratos och Handelsbanken i min KF, och både ligger på minus. Jag låg innan sommaren över 20% plus på de innehaven och jag funderade då på om jag inte skulle lägga in en stoploss, men något kom såklart i vägen.

Så nu ska jag ta mig tiden att följa marknaden ordentligt och göra aktiva val. Att köpa och lägga aktierna på hög, har för mig aldrig varit någon lyckosam strategi. Jag ska absolut inte bli en trader som köper och säljer dagligen. Men har en aktie stigit mycket i värde, så ska jag lägga in en stoploss, så att jag "säkrar" en vinst och inte följer med ända ner i källaren. Jag ska även sälja av aktier som inte utvecklar sig som jag vill, går en aktie ned under inköpskursen ska jag göra ett aktivt val om jag ska sälja den för att minimera förlusten.

Jag återkommer....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0